Wapen van de familie Bentein-Debaere in heraldische kleuren

Familiewebstek - Site Web de la famille - Family Website

Bentein - Debaere



Blogs

Checklists

"Van de 36 ziekenhuizen die deelnamen aan de studie, zei 70 procent de volledige checklist te gebruiken. Na een analyse door experts bleek echter dat slechts 17 procent van de ziekenhuizen alle WHO-items had opgenomen in hun checklist."

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/2406423/2015/07/28/Helft-van-alle-complicaties-na-een-operatie-kan-vermeden-worden.dhtml

Intelligentie en geleerdheid staan niet garant voor goede praktijken en kwaliteit. Dat is de conclusie die ik maak bij het lezen van bovenstaand artikel. In verschillende beroepssectoren zijn checklists ingeburgerd en maken dus deel uit van de bedrijfscultuur. Denk aan de chekclists die piloten overlopen voor ze een vliegtuig besturen. Checklists vervangen hierbij een falend systeem: het menselijk geheugen.

Het is genoegzaam gekend en tot in den treure toe bewezen dat het menselijk geheugen faalt als ze meerdere zaken moet onthouden, zelf zonder dat daarbij stressvolle situaties als excuus kunnen worden ingeroepen. Indien het gaat om situaties die niet direct aanleiding kunnen geven tot gevaar voor personen of materieel is dit nog verschoonbaar. Niemand kan eisen dat je voor de dagdagelijkse bezigheden voordurend checklists zou moeten gebruiken. Alhoewel ...

Neem volgende algemeen voorkomende situatie. Je neemt 's morgen je auto om naar het werk te rijden. Hoeveel van ons rijden de auto uit de garage, sluiten de garagedeur, stappen in en rijden de weg op? Ik zou durven zeggen dat 99% doet dit, meestal zelfs op automatische piloot. Pas onderweg merken we dat (kleine opsomming van mogelijkheden ...) er geen ruitenwisservloeistof meer in het reservoir zit op het moment dat we de vooruit willen proper maken, de auto de neiging heeft naar links te willen afwijken omdat de bandendruk van de rechter voorband te laag is, een behulpzame mede weggebruiker u erop wijst dat je verklikkerlicht linksvoor niet werkt en dat je bij het afsluiten van de wagen bij aankomst merkt dat er een lichte buil in het koetswerk zit (sinds wanneer ...?). Nochtans bevelen quasi alle automobielverenigingen een korte inspectieronde van de auto aan vooraleer de baan op te gaan. En uit ervaring weet ik dat een korte checklist voor inspectie bestaat en gebruikt wordt bij Defensie. Deze moet ingevuld en ondertekend worden vooraleer de baan op te gaan. Je kunt immers aansprakelijk gesteld worden voor problemen en tekortkomingen achteraf die niet gemeld geweest zijn vooraf.

Maar opnieuw, zolang er geen levens in gevaar worden gebracht (auto's die niet rechtdoor rijden zijn misschien toch niet zo ongevaarlijk ...) is een checklist niet noodzakelijk. In het geval van de piloot van een lijnvliegtuig zal iedereen me gelijk geven dat het crimineel zou zijn mocht hij/zij de checklist naast zich neerleggen en zeggen: "Ik vlieg op ervaring en het gevoel." En de chirurg?

Denk je dat een chirurg zou willen meevliegen met zo'n nonchalante piloot? Ik ben zeker van niet. Dus waarom zou diezelfde chirurg dan beginnen met een operatie zonder een eenvoudig lijstje met 19 stappen, verdeeld in 3 fasen, te doorlopen? Omdat de chirurg zich superieur voelt, denkt onfeilbaar te zijn en willicht onbewust weet dat - in tegenstelling tot de piloot - niet zijn/haar leven in de weegschaal ligt. Mocht dezelfde chirurg echter ditmaal de patiënt zijn die op de operatietafel ligt, dan zou hij/zij pertinent zeker eisen dat de checklist wordt bovengehaald en doorgelopen.

Persoonlijk ben ik van mening dat er heel wat strenger mag worden opgetreden tegen dergelijk laksisme vanwege de medische beroepen. Waarom? Omdat ik zelf het slachtoffer ben geweest van medisch onverantwoord laksisme. Bij een eenvoudige tandheelkundige ingreep werd ik besmet met Hepatitis C, waarop een 19-jarige lijdensweg volgde. Ik ben nu 2 jaar in remissie. Remissie houdt in dat deze toestand "tijdelijk" is. Pas over 3 jaar zal ik 99% zekerheid hebben dat het virus is verdwenen.

Je mag gerust zeggen dat het negeren van verplichte checklists door de medische beroepen met een hoge waarschijnlijkheid dodelijke gevolgen kan hebben. En dat is dus niet minder dan crimineel gedrag.

<< Ga terug naar de vorige pagina

 

 

Bentein - Debaere © 2019 | Design by Maur Bentein | Powered by GetSimple
contact: m_bentein[at]hotmail[dot]com